Haber

BBC, İngiltere’de kayıtlı Suriye merkezli medya şirketinin Arap dünyasında Ruslarla ilgili yanlış bilgiler yaydığını ortaya çıkardı

BBC Global Dezenformasyon Ekibi, Birleşik Krallık’ta kayıtlı bir medya şirketinin Rusya tarafından yayınlanan yanlış bilgileri Arap dünyasındaki milyonlarca kişiye yaydığını ortaya çıkardı.

Yala News tarafsız haber yaptığını iddia ediyor, ancak BBC araştırmacıları, medya kuruluşunun Rusya’daki devlet destekli haber kanallarını yeniden yayınladığını ve şirketin İngiltere’den değil Suriye’den faaliyet gösterdiğini keşfetti.

Yala Haber’in sahibi olduğu bir şirket olan Yala Group, sosyal medyada oldukça öne çıkan bir konuma sahip.

20’ye yakın Facebook sayfası bulunan Yala Group, güçlü bir marka kimliğine sahiptir ve bu sayfalara iki saatte bir yeni görseller yüklenmektedir.

Arapça konuşan yaklaşık 3 milyon takipçisine hitap eden haber kaynağı, ünlü röportajlarına, komedi skeçlerine ve dünya siyaseti üzerine bahislere odaklanıyor.

Yala’nın internet sitesinde tarafsız ve bağımsız olduğuna dair bilgiler yer almaktadır.

Ancak detaylı incelendiğinde bu söylemlerle çelişen bir tema yakalamak mümkün.

Yala’nın platformlarındaki Rus yanlısı haberlerin çoğu, Rus devlet medyasında yayınlananlarla neredeyse aynı.

Yala Haber’in paylaşımları, Rusya’nın 24 Şubat 2022’de Ukrayna’yı işgal etmeye başlamasından kısa bir süre sonra daha fazla dikkat çekmeye başladı.

10 Mart 2022’de Rus devlet televizyonu, ABD’nin ölümcül virüsü taşıyan kuşları Rusya’ya karşı biyolojik silah olarak kullandığını iddia etti.

O günün ilerleyen saatlerinde bu haber Arapça’ya çevrilerek Rusya merkezli Sputnik Arapça ve Russia Today (RT) Arapça sitelerinde yayınlandı.

Haber iki saat sonra Yala Haber’in Facebook sayfasında görsel olarak paylaşıldı ve kullanılan içeriğin bir kısmı yazılı haberle birebir aynıydı.

Buna benzer başka birçok örnek var.

Dezenformasyon uzmanlarıyla çalışan BBC, bir yıl boyunca Yala News’in en çok izlenen görüntülerini izledi ve bunların çoğunun Kremlin’e ait veya Kremlin’e ait yanlış haber sitelerinden gelen içeriğe dayandığını tespit etti.

Yala Haber, Ukrayna’nın Bucha bölgesinde geçen yıl meydana gelen toplu sivil ölümlerinin sahte olduğu, Ukrayna Devlet Lideri Volodymyr Zelenskiy’in Ukrayna halkına seslendiği bir videoda ‘sarhoş’ olduğu ve Ukraynalı askerlerin cephelerden kaçtığı içeriklerini paylaştı.

Bu içeriğin tamamı ilk olarak Rus devlet medya kanallarında yayınlandı ve birkaç saat sonra Yala Haber platformlarında paylaşıldı.

‘Bilgi aklama’

İngiltere’deki Bilgi Dayanıklılığı Merkezi’nde Rusya üzerine araştırmacı olan Belén Carrasco Rodríguez, Yala News’in Ortadoğu’da bir “Kremlin hoparlörü” işlevi gördüğünü söylüyor.

Yala News ile Rus haber kaynakları arasındaki benzerliklere bakıldığında Rodríguez, Yala News’in “bilgi akladığını”, yani Kremlin’den gelmiş gibi görünmemek için üçüncü bir platform aracılığıyla yayıldığını düşünüyor.

Rodríguez, “Yala, Arap izleyiciler arasında çok popüler olduğu için Kremlin’e bağlı kaynaklar, mesajlarını yaymak için haber platformunu kullanıyor olabilir” diyor.

Siber güvenlik firması Protection Group International’dan Ruarigh Thornton, insanlar Rus devlet destekli medya kuruluşlarının daha fazla farkına vardıkça aklamanın daha yaygın hale geldiğini söylüyor.

sahte yorumlar

Yala Group kendisini “sosyal medya platformlarında görsel prodüksiyon” üzerine çalışan bir şirket olarak tanımlıyor.

Ancak şirketin her platformu, sosyal medya hesapları kadar akıcı değil.

Yala Group’un web sitesi niteliksiz metinler ve stok görseller içermektedir.

Facebook’taki beş yıldızlı incelemelerin çoğu sahte görünüyor.

İncelediğimiz iki inceleme, Yala News’i “tarafsız, nesnel ve profesyonel” ve “harika, dürüst, şeffaf ve azimli” olarak tanımlıyor.

Stratejik Diyalog Enstitüsü’nden Moustafa Ayad, Yala News’in her gün aynı formatta bu kadar çok video yayınlamasının on binlerce dolara mal olabileceğine inanıyor.

Yala Group, Londra’nın merkezinde bir adrese kayıtlıdır.

Aynı adreste 12 bini faal olmak üzere toplam 65 bin firma kayıtlı görünüyor.

Ancak söz konusu adreste Yala Group’un herhangi bir ofisi veya çalışanı bulunmamaktadır.

Şirketin, Rusya’nın uzun süredir müttefik olduğu Suriye’de faaliyet gösterdiğine inanıyoruz.

12 yıllık iç savaş sırasında Rusya, Devlet Başkanı Beşar Esad yanlısı güçlere silah desteği sağladı.

Yerel bilgi ve coğrafi konum belirleme tekniklerini kullanarak, Yala ekibini ve Şam’ın yemyeşil bir banliyösünde ofislerini gösteren Facebook fotoğrafları elde ettik.

Şirketin eski bir çalışanı, şirketin Suriye’de olduğu bilgisini doğruladı.

Yala’nın müşterileri arasında Suriye rejimini destekleyen ünlüler ve gazeteciler var.

Yukarıdaki fotoğrafta devlet televizyonu muhabiri Shadi Halwi’yi görüyoruz. Halwi, Yala’nın müşterilerinden biridir.

Halwi’nin yanında yaptırım uygulanan Suriyeli iş adamları Katerji kardeşler var.

Yala’nın bir başka müşterisi de Rusya’nın devlet radyo ağının bir parçası olan ve Sputnik Arabic tarafından üretilen programları yayınlayan rejim yanlısı bir radyo istasyonu olan Sham FM.

BBC’deki Suriyeli medya uzmanları, hükümet yanlısı özel medya kanallarının “çoğunlukla siyasi ve askeri kuruluşlarla yakın bağları olan iş adamlarına ait olduğunu” söylüyor.

Uzmanlara göre Yala, yaptırım uygulanan bir ülkeden faaliyet gösterdiği anlaşılamayacak şekilde İngiltere’de kayıtlı.

Bu, haber kuruluşunun Meta gibi şirketlerle işbirliği yapmasına olanak tanır.

Peki Yala Haber’in arkasında kim var?

Yala’nın CEO’su, Dubai’de yaşayan Suriyeli bir işadamı olan Ahmad Moemna’dır.

BBC’ye konuşan Moemna, “Yala Group İngiltere merkezli bir şirket. Sanatçılar da dahil olmak üzere 500’den fazla müşterimiz var. Londra’da çalışanımız yok ama yakında olabilir” dedi.

Kremlin yanlısı görüntüler sorulduğunda Moemna, “Yala News içeriği önyargılı değil. Suriye’de, Rusya’da ve diğer her yerde tarafsızlığa saygı duyuyoruz” yanıtını verdi.

Şirketin Rus veya Suriye hükümetlerinden fon alıp almadığı sorulduğunda Moemna, “Yala’nın tek sponsoru benim ve kimse beni etkileyemez” yanıtını verdi.

Yala’nın İngiltere’deki kaydı hakkında bilgi almak için, İngiltere’de özel bir şirkete kaydolmak için başvurulan Companies House ile iletişime geçtik.

Ancak bir Şirketler Evi sözcüsü, “şirketler hakkında yorum yapmadıklarını” ve “sağlanan bilgileri doğrulamak veya doğrulamak için yasal yetkiye sahip olmadıklarını” söyledi.

Facebook’un sahibi Meta’nın bir sözcüsü, platformlarında yanlış bilgilerin yayılmasıyla mücadele etmek için özel şirketlerle çalıştıklarını söyledi.

Yala News ile bağlantıları olup olmadığını sormak için Rusya ve Suriye hükümetleriyle de temasa geçtik, ancak sorularımıza yanıt alamadık.

haberkarpuzlu.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu